Nieuw |
Werkelijk een heel mooi en vooral ook een bijzonder knap resultaat. De overwinning ligt inmiddels alweer een tijdje achter ons en waarschijnlijk wordt er hard achter de schermen gewerkt zoals dat heet want voor de schermen merken we er in Leeuwarden weinig van. Tot dit weekend. De culturele hoofdstad van Europa in 2018 kreeg een nieuw beeldmerk. Terwijl de vlaggen rondom de stad nog wapperen met het oude beeldmerk moest er kennelijk iets nieuws komen. Iets nieuws waarvan werkelijk niemand kan zeggen wat nu precies de verbetering is.
Ook daar kijk ik niet meer van op, Leeuwarden heeft inmiddels een lange traditie in het diskwalificeren van mensen en bedrijven uit eigen gemeenschap daar kan dit gemakkelijk bij. In Leeuwarden is er in de ogen van de verse bestuurders van Leeuwarden 2018 geen enkele ontwerper met voldoende niveau om deze klus te klaren. Dat is wellicht verklaarbaar omdat de CEO en Chairman of the Board of Directors LWD 2018 , ja het staat echt in zijn titel, uit Haarlem komt en de artistiek directeur uit België. Bij zijn aanstelling vond de laatste man het nodig om iets in het fries te zeggen.
Nu heb ik al gezien dat Leeuwarden 2018 de provincie Friesland er met de haren bij wil trekken maar voor de goede orde, in Leeuwarden zelf wordt amper fries gesproken. Dat is voorbehouden aan het platteland maar dat terzijde. De gemeenschap van de culturele hoofdstad van Europa in 2018 beschikt zelf niet over mensen die deze klus kunnen klaren zoveel is nu duidelijk. Het woord mienskip voor Leeuwarden krijgt daarmee voor mij de lading van een ruraal dorp bevolkt met eenvoudige boeren die wat hulp van buitenaf nodig hebben.
Oud |
Leeuwarden had hoog ingezet op het begrip mienskip. Dat zingt nog dagelijks rond in Leeuwarden en dat is bij mij blijven hangen. De gemeenschap als thema, dat was het big idea. Het winnende idee. Vanuit dat kader is het logisch dat alle acties en ideeën ondergeschikt zijn aan dat thema. Dat niet alleen, ze moeten er aan bijdragen en op die manier het idee versterken.
Het was daarom logisch geweest om drie of vier Leeuwarder topontwerpers aan te wijzen, geloof me die zijn er en ik ken ze persoonlijk, om samen met de opleiding Communicatie aan Noordelijke Hogeschool de positionering van Leeuwarden 2018 aan te pakken. Met de inzet van social media had bovendien gewerkt kunnen worden aan draagvlak en participatie vanuit die mienskip. Waarschijnlijk te modern gedacht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten