zaterdag 14 maart 2015

De open mienskip van weleer heet tegenwoordig “internet”. #LWD2018

Jan Jaap over een conceptueel feestje. 
Jan Jaap van der Wal trapte deze week zijn provinciepraatje bij Umberto Tan af met een bloemlezing over Leeuwarden-Fryslan culturele hoofdstad van Europa in 2018. Elf minuten lang kreeg hij een podium om de lachers op zijn hand te krijgen. Elf minuten is veel televisie tijd op een van best bekeken late night shows van Nederland. Ik hoorde ervan en bekeek het vanmorgen even op mijn telefoon. Zo gaat dat in 2015. Veel mensen in de provincie en van ver daarbuiten hebben de elf minuten bekeken en dat worden er dagelijks meer. Het internet maakt alles open en beschikbaar. Ik zag de video met daaronder een selectie van tweets met de gebruikelijke voorstanders en tegenstanders. De inhoud van het betoog van Jaap Jan was lachwekkend en hier en daar hard van toon. Leeuwarden kwam er slecht vanaf zoveel was duidelijk.

Content sharing, storytelling en personal branding.

De open mienskip van vandaag brengt met zich mee dat iedereen zijn verhaal overal kan doen. We leven in het decennium waarin content sharing en storytelling gepusht worden als de nieuwe marketing werkelijkheid. Voeg daar nog een snufje personal branding aan toe en iedereen gaat met een verhaal aan de loop. Onder de video een selectie tweets waarbij ik tevergeefs zocht naar iets van een organisatie standpunt. Twitter is een open mienskip medium en bij uitstek geschikt om een dialoog aan te gaan of om elkaar eens uit te nodigen voor een verhelderend gesprek. De video werd gedeeld door verschillende media en zo ook door het internetportaal van LWD2018.

Content delen is niet zonder risico.

Dat delen zonder regie, nuancering of toelichting is niet zonder risico want er gebeurt nog iets, content die vaak bekeken wordt en oorzaak is van een discussie wordt door Google zeer gewaardeerd. Wanneer je niet oplet met dit soort content loop je de kans dat de video een plek verwerft bij de eerste zoekresultaten. Eenmaal daar aanbeland wordt het artikel sterker en sterker vanwege de simpele reden dat mensen die LWD2018 zoeken dit filmpje voorgeschoteld krijgen als belangrijk. Zo kan het zijn dat je nog jaren later zoekt op LWD2018 en Jan Jaap voorgeschoteld krijgt als het belangrijkste resultaat. Voordat je het weet is de Buckler geest uit de fles, tik Buckler maar eens in op Google en kijk naar de resultaten die je krijgt aangeboden.

Google is het startpunt voor de potentiële bezoeker.

De open mienskip van vandaag heet het internet. Als je een evenement goed wil positioneren is dat een belangrijk punt van aandacht zo niet het belangrijkste punt. Het internet en meer specifiek Google is het startpunt voor de vele potentiële bezoekers van het evenement. Een puntje van aandacht zal ik maar zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten