zaterdag 7 februari 2015

LWD 2018 als het niet klopt passen we de regels aan.

Het beeldmerk volgens Google
Uit de Leeuwarder courant mocht ik vernemen dat het bestuur van Leeuwarden-Fryslan de culturele hoofdstad van Europa in 2018 strenge criteria heeft aangelegd voor de inbreng van nieuwe projecten. Iedereen wordt opgeroepen om mee te doen maar elk projectvoorstel zal meedogenloos worden getoetst door een commissie zo vertelt Jacco de Boer die zich steeds meer profileert als de baas van het spul. Ik werd er op slag moedeloos van. Dit bestuur is eerst zelf op de glijbaan gaan zitten en al glijdend wordt het volk toegeroepen dat er strenge regels zijn. 

Leeuwarden (in het Fries Ljouwert) had nog maar amper de prijs binnengesleept of de regels werden al aangepast. Zo werd de provincie Friesland (in het Fries Fryslan) plots onderdeel van het project en daarom zitten we nu opgescheept met de raadselachtige naam Leeuwarden-Fryslan Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Na het eerste bidbook werden de regels aangepast en opgeschreven in een tweede bidbook. Daarin werden de spelregels van de mienskip opgerekt naar nieuwe spelregels van de open mienskip. Of we de prijs ook binnen haden gesleept op basis van die nieuwe spelregels weet natuurlijk niemand. Er waren regels opgesteld voor het vervaardigen van een huisstijl. De regels werden door het bestuur aangepast en zo moest er een nieuwe huisstijl komen. 

Al het gerommel wordt door Google vastgelegd en levert nu al een ratjetoe aan namen en plaatjes op. Zo is het beeldmerk voor LWD2018 dat ik in dit stukje gebruik niet het juiste maar wel het eerste plaatje dat Google mij aanbiedt over dit onderwerp. 
Je kunt dus wel van alles roepen maar Google legt de werkelijkheid genadeloos vast. Zo bestaat Fryslan niet in Google maps, de mannen van Google vertalen het direct naar Friesland. Nou ja hoe belangrijk is dat Google nu eigenlijk kun je denken. Als de Culturele hoofdstad Leeuwarden zo verbonden is met Friesland dan had dat toch ook direct tot uitdrukking moeten komen door het gebruik van het .frl domein voor de website van LWD2018 in plaats van de .nl extensie die nu wordt gebruikt. Voor dat .frl domein wordt nota bene met provinciaal geld televisie reclame gemaakt om de friezen te stimuleren tot het gebruik. 

De mannen die dit nu bij elkaar hebben gerommeld vertellen me dat er strenge toetsings regels zijn, laat ik daar geen bal van geloven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten