zaterdag 7 februari 2015

Het woord mienskip voor Leeuwarden krijgt de betekenis van een ruraal dorp bevolkt met eenvoudige boeren.

Nieuw
Het woord mienskip voor Leeuwarden krijgt de betekenis van een ruraal dorp bevolkt met eenvoudige boeren.Leeuwarden moest in 2018 de culturele hoofdstad van Europa worden. Daar hoorde een huisstijl bij. Zo gezegd zo gedaan. Alles klopte bij elkaar want tegen alle verwachtingen in zegevierde Leeuwarden. 

Werkelijk een heel mooi en vooral ook een bijzonder knap resultaat. De overwinning ligt inmiddels alweer een tijdje achter ons en waarschijnlijk wordt er hard achter de schermen gewerkt zoals dat heet want voor de schermen merken we er in Leeuwarden weinig van. Tot dit weekend. De culturele hoofdstad van Europa in 2018 kreeg een nieuw beeldmerk. Terwijl de vlaggen rondom de stad nog wapperen met het oude beeldmerk moest er kennelijk iets nieuws komen. Iets nieuws waarvan werkelijk niemand kan zeggen wat nu precies de verbetering is.

Ik zou dat nieuwe beeldmerk kunnen fileren maar dat is me net iets te makkelijk. Ik kijk er eigenlijk ook niet vreemd van op dat het er moest komen want er is een nieuwe artistiek directeur benoemd en dan moet er vaak iets gebeuren. Hoewel Leeuwarden de culturele hoofdstad van Europa wordt is besloten om dat nieuwe beeldmerk niet te laten maken in Berlijn, Barcelona of Londen maar nee deze eer viel te beurt aan ontwerp en reclamebureau Piraat uit Den Haag. 

Ook daar kijk ik niet meer van op, Leeuwarden heeft inmiddels een lange traditie in het diskwalificeren van mensen en bedrijven uit eigen gemeenschap daar kan dit gemakkelijk bij. In Leeuwarden is er in de ogen van de verse bestuurders van Leeuwarden 2018 geen enkele ontwerper met voldoende niveau om deze klus te klaren. Dat is wellicht verklaarbaar omdat de CEO en Chairman of the Board of Directors LWD 2018 , ja het staat echt in zijn titel, uit Haarlem komt en de artistiek directeur uit België. Bij zijn aanstelling vond de laatste man het nodig om iets in het fries te zeggen. 

Nu heb ik al gezien dat Leeuwarden 2018 de provincie Friesland er met de haren bij wil trekken maar voor de goede orde, in Leeuwarden zelf wordt amper fries gesproken. Dat is voorbehouden aan het platteland maar dat terzijde. De gemeenschap van de culturele hoofdstad van Europa in 2018 beschikt zelf niet over mensen die deze klus kunnen klaren zoveel is nu duidelijk. Het woord mienskip voor Leeuwarden krijgt daarmee voor mij de lading van een ruraal dorp bevolkt met eenvoudige boeren die wat hulp van buitenaf nodig hebben.

Oud
Het schuurt inderdaad en dat heeft voornamelijk te maken met het genoemde thema mienskip. Ik heb het veel geroemde bidbook niet gelezen en ik ben niet op de hoogte van alle projecten die op stapel staan. In die zin ben ik gewoon een reguliere toeschouwer. 

Leeuwarden had hoog ingezet op het begrip mienskip. Dat zingt nog dagelijks rond in Leeuwarden en dat is bij mij blijven hangen. De gemeenschap als thema, dat was het big idea. Het winnende idee. Vanuit dat kader is het logisch dat alle acties en ideeën ondergeschikt zijn aan dat thema. Dat niet alleen, ze moeten er aan bijdragen en op die manier het idee versterken. 

Het was daarom logisch geweest om drie of vier Leeuwarder topontwerpers aan te wijzen, geloof me die zijn er en ik ken ze persoonlijk, om samen met de opleiding Communicatie aan Noordelijke Hogeschool  de positionering van Leeuwarden 2018 aan te pakken. Met de inzet van social media had bovendien gewerkt kunnen worden aan draagvlak en participatie vanuit die mienskip. Waarschijnlijk te modern gedacht.

De benoeming van de mannen en vrouwen die de tent runnen zou in mijn ogen uit de boezem van de mienskip moeten komen analoog aan het gekozen thema. Vanzelfsprekend daar waar nodig aangevuld met ervaren nationale en internationale adviseurs. Zo leer je iets en versterk je duurzaam de gemeenschap. Met de nu ingeslagen weg vlieg je mensen in en als het geld op is vliegt iedereen weer uit. Niets geleerd en de gemeenschap niet versterkt. Waarschijnlijk te simpel gedacht. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten